آمار عملکرد خودروسازان بزرگ طی نیمه نخست سال جاری نشان میدهد که ایرانخودرو و سایپا (و پارسخودرو بهعنوان زیر مجموعه سایپا) در مجموع بالغ بر ۴۷۷ هزار دستگاه خودرو تولید کردهاند. این خودروسازان بالغ بر ۶۷ هزار دستگاه فاکتور و فروختهاند.
مدیر کل دفتر صنایع خودرو خاطر نشان کرد: قیمت خودرو از ابتدای سال تاکنون کمترین نوسان قیمتی را تجربه کرده است و شاهد افزایش یکباره قیمت خودرو نبودیم این در حالیست که انتظارهای تورمی در ابتدای سال بیشتر از این نرخ بود؛ ما توانستیم بازار خودرو را با افزایش عرضه کنترل کنیم.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تبریز خاطر نشان کرد: بازار منتظر واردات خودرو است این در حالیست که واردات در هالهای از ابهام قرار گرفته است و به نظر میرسد که تاثیر چندانی در بازار خودرو نگذارد چراکه سقف واردات حدود یک میلیارد یورو است و هنوز مشخص نیست که چه خودروهایی قرار است میتوان با قیمت 10 تا 20 هزار یورو وارد کرد.
آمار عملکرد خودروسازان بزرگ طی چهار ماهه ابتدایی امسال نشان میدهد که ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو به عنوان زیر مجموعه سایپا، در مجموع بالغ بر ۳۱۱ هزار دستگاه خودرو تولید کردهاند؛ از سوی دیگر میزان فروش آنها نیز از ۳۴۷ هزار دستگاه فراتر رفته است که نشان از ناقصهای گذشته و جمع شدن خودروهای ناقص کف دارد.
مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت گفت: پوستاندازی پلتفرمی و رفتن به سمت دانش بنیان شدن در صنعت خودرو هدفگذاری شده تا بر اساس آن به سمت تیراژ اقتصادی و مقیاس اقتصادی تولید حرکت کنیم.
رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: توقف تولید 5 نوع خودرو که سالهای سال تولید میشد تنشهایی را در بازار ایجاد کرد اما سازمان از ماهها قبل گفت که اگر این عیوب پاس نشوند تولید آنها متوقف میشود؛ پس این تصمیم یک شبه نبوده و ساعتها درباره آنها فکر و برای اجرای آن نیز ماهها به خودروساز زمان دادیم.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران با اشاره به افزایش عرضه برخی خودروسازان، گفت: قیمت خودروهایی که عرضه آنها توسط خودروسازان افزایش یافته در بازار کاهشی بوده است.
اسقاط هر خودروی فرسوده در شرایط فعلی سبب کاهش مصرف ۲۰۰۰ لیتر بنزین در سال میشود. ارزش صادراتی این میزان بنزین بیش از ۱۸۰۰ دلار معادل با ۵۴ میلیون تومان است.
رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور با بیان اینکه تنها راهکار حل مشکل خودروسازان، عرضه خودرو در بورس است، گفت: بدهی خودروسازان به قطعهسازان 46 هزار میلیارد تومان است.
در حالی معاون حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرده است که "واردات خودرو تا شهریورماه انجام خواهد شد" که هنوز آییننامه نهایی واردات، از هیات دولت بیرون نیامده و هیچ قانون مشخص و قطعی وجود ندارد.
پس از اعلام رفع ایرادات امنیتی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، مرحله دوم فروش محصولات خودروسازان از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو و به روش قرعهکشی در آستانه عید سعید غدیر خم، از ساعت ۱۷ امروز (شنبه ۲۵ تیرماه) آغاز میشود و این بار تا سه روز ادامه خواهد داشت.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید سیستم عرضه خودرو را از وضعیت شانس، قرعه و اتکا به سیستم نرم افزار بیرون بیاوریم و به اولویت بندی ها در این بخش بها دهیم.
طی نامهنگاری بین دو معاون وزیر صمت مشخص شد، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو که ۹ خرداد اولین قرعه کشی بر اساس آن انجام گردید، اصلا تایید فنی و امنیتی نداشت و دفتر فناوری داده وزارت صمت هم مسئولیت تایید و نظارت بر حسن اجرای این سامانه را نپذیرفته بود.
در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، خودروسازان در مجموع بیش از ۷۶ هزار دستگاه خودرو تولید و بالغ بر ۸۳ هزار دستگاه خودرو را تجاریسازی کرده و فروخته اند که بیانگر پیش گرفتن فروش از تولید است.
تعداد خودروهای عرضهشده توسط خودروسازان در سامانه یکپارچه تخصیص برای این دوره ۱۷۶۹۱۱ خودرو بود که در قالب طرحهای فروش متنوع (فروش فوری، فوقالعاده، پیشفروشهای کمتر از یک سال و مشارکت در تولید) عرضه شد.